0
0

Здравейте,
Първо искам да Ви благодаря за предоставената възможност и отделеното време.
Въпросите ми са свързани с изискванията за откриване на сладкарско ателие. Занимавам се от години с изработка на бутиковите торти, декорирани сладки, френски макарони и изработка на шоколадови бонбони и дребни сладки. Много бих искала да създам мое местенце, където да предлагам на хората качествени изделия, които са направени с естествени материали и освен красиви са и вкусни. Въпросите ми са следните.
1. Какъв трябва да е статута на помещението, за да може да се направи в него сладкарско ателие?
2. Възможно ли едно помещение да бъде разделено на две или да се състой от две зали, като на едното място се приготвят изделията, а другото се обособи като малка сладкарничка с две маси или поне да могат да се извършват продажби на място?
3. Има ли изисквания за минимална квадратура и височина на помещението?
4. Задължително ли е да има отделно помещение за склад и отделно помещение за преобличане на персонала /дори ако той е от двама до трима души/?
5. Задължително ли е помещението да има два входа?
6. Какви са изискванията, когато в производството се ползват изцяло естествени продукти /яйца, масло, животинска сметана, пресни плодове/?
7. Има ли изисквания за завърешени курсове към работещите в ателието?
Още веднъж благодаря за отделеното време!

Маркрай като спам
Avatar Публикувано от (Въпроси: 1, Отговори: 0)
Зададен на 15.04.2019 15:21
420 прочита
0
Скрит/личен въпрос

Здравейте г-жо Апостолова,

Относно въпрос №1 - 1. Какъв трябва да е статута на помещението, за да може да се направи в него сладкарско ателие?

Отговор: Помещението трябва да е със статут на хранителен обект. Няма значение дали преди това се е извършвала друга дейност, свързана с производството и предлагането на храни. Но ако помещението е в жилищна сграда и е регистрирано като жилищно помещение, ще трябва да му се смени статута, съгл. чл. 38 и чл. 39 от Закона за устройство на територията.

2. Възможно ли едно помещение да бъде разделено на две или да се състой от две зали, като на едното място се приготвят изделията, а другото се обособи като малка сладкарничка с две маси или поне да могат да се извършват продажби на място?

Отговор: Да, възможно е да го разделите на две и повече помещения, стига това да не пречи на производствената дейност в хигиенно и технологично отношение. В търговската зала ще трябва да поставите хладилна витрина, в която ще съхранявате малотрайните сладкарски изделия.

3. Има ли изисквания за минимална квадратура и височина на помещението?

Отговор: Няма конкретни изисквания за квадратура и височина на помещението, стига тези параметри да отговарят на хигиенните и технологичните изисквания. Относно квадратурата, тя би следвало да е такава, че да може да се извършва нормално производство без един процес да пречи на друг. Относно височината добре би било тя да е 2,80 метра, но ако няма проблеми с получаването на конденз от термичната обработка, тя може да е по-малка.

4. Задължително ли е да има отделно помещение за склад и отделно помещение за преобличане на персонала /дори ако той е от двама до трима души/?

Отговор: Да, трябва да имате складово помещение за суровини и опаковъчни материали. Относно помещението за преобличане на персонала, ако персонала е до 5 човека, може да поставите гардероби в сухия склад без да обособявате отделно помещение. И още нещо - трябва да имате и тоалетна (за персонал до 5 души с една клетка), като тя е оборудвана с мивка и не бива да се отваря директно към производственото помещение. Ако имате 2-3 маси в търговската зала и до 4-5 човека персонал, може да имате само една тоалетна за клиенти и персонал с една клетка, но разположена така, че клиентите да нямат достъп до производственото помещение.

5. Задължително ли е помещението да има два входа?

Отговор: Много добре за безопасността на храните би било да имате два входа. Но това не е задължително. Ако работното време на търговската част е различно от времето на зареждане със суровини и влизането на персонала може да има само един вход, през който в различно време ще се зарежда със суровини, ще влиза персонала, ще влизат и излизат клиенти и т.н. Просто в случая ще се направи процедура за по временно ползване на входа.

6. Какви са изискванията, когато в производството се ползват изцяло естествени продукти /яйца, масло, животинска сметана, пресни плодове/?

Отговор: По-специални изисквания има към яйцата. Вече не се налага тяхната дезинфекция, но трябва да имате обособена мивка за тяхното измиване преди употреба. Ако нямате специално обособена мивка за измиване на яйцата, то може на една мивка в различно време да измивате яйца и други продукти. Просто преди и след измиването на яйцата, мивката трябва да се измива и дезинфекцира. А измитите яйца, ако не се използват до около 30 минути, трябва да се съхраняват в хладилник при температура до 4 градуса. Другите животински продукти трябва да се съхраняват в хладилник до 4 градуса преди употреба. Пресните плодове може да съхранявате при стайна температура до 8 часа или при температура до 10 градуса за по-дълго време. Плодовете и зеленчуците нямат срок на годност.

7. Има ли изисквания за завършени курсове към работещите в ателието?

Отговор: Няма изисквания към работещите за завършени курсове, но поне един от ръководния състав трябва да е обучен персонал (технолог по хранителна индустрия) или да е завършил курсове по хранителни технологии. Този експертен персонал (технолог) не е задължително да бъде нает по трудов договор. Може да бъде технолог-консултант, който да изпълнява задълженията на обучен персонал за вашата система за безопасност на храните. Този човек трябва да е част от НАССР- екипа.

Ще се радваме да споделите дали отговора е удовлетворяващ за Вас и оставаме на Ваше разположение за още въпроси.

Аз съм инж. Георги Стойчев. Можете да се свържете с мен на контактите посочени тук: https://localfood.bg/haccp-consulting/

Успех!

Маркрай като спам
Avatar Публикувано от (Въпроси: 0, Отговори: 6)
Отговорено на 15.08.2019 17:26
0