Една история за бира и любов
Натрапчивото усещане за споделена любов. Това ми е впечатлението от разговора с двама разпалени младежи, влюбени в България, домашната бира и общите си мечти. Стойчо и Габриела са пристигнали от Пазарджик, за да си говорим за новата им семейна пивоварна, която трябва да отвори врати през ноември. И двамата пътуват много, и двамата звучат зряло за 25-годишни, проличава от разговора с тях.
Как ви хрумна да правите бира?
Идеята ни е естествено продължение на усилията на бащата на Стойчо, който през 2013 г. е сред основателите на Асоциацията на домашните пивовари в България. В момента той оглавява организацията. Нашата нова бирария е рисково начинание, но ние вярваме в бъдещите ни успехи.
Как може да се продава домашно произведената бира?
Практически не може и не бива да се продава. Може да се консумира с приятели или да се подарява. Затова решихме да направим малка пивоварна, която е регистрирана като данъчен склад и така вече законът позволява да се извършва търговия. Бирата е акцизна стока и формалностите са наистина много.
Как си го представяте да се получи при вас в град като Пазарджик?
Нашият роден град има много предимства за производство на бира. На първо място имаме чудесна вода с подходящ профил, разположени сме в центъра на страната, на кратко разстояние от най-големия пазар на крафт бири в София. Естествено, ние имаме желание да разработим пазара и в нашия район, но това няма да стане бързо.
Избрали сте марка Ромбус, какво символизира тя?
„Ромбус“ е със стар тракийски произход, това е най-старото известно ни име на река Марица, преди римляните да я нарекат Хеброс. Легендата разказва за младия Хеброс, който избира да се удави в буйните води на реката, вместо да посрами честта на семейството. Имаме идеи да се реализираме успешно и на международните пазари, а на английски името означава и фигурата ромб, което пък сме вплели в нашето лого и сградата ни. В българският фолклор ромбът е в основата на много орнаменти, символизиращи семейството.
Очевидно имате много познания за пивоварството, кога се роди тази страст?
Запознахме се преди пет години. В семейството на Стойчо има стари традиции във варенето на домашно пиво, а Габриела колекционира капачки от бира. Вече има над 2000 бройки от целия свят и ще се опитаме да ги покажем в новата ни бирария, когато отворим врати.
Какво точно ще представлява вашето място?
Сградата ни се намира на изхода на Пазарджик в посока към село Ивайло. Имаме пивоварна, място за консумация – така наречения brewpub, и подготвяме стаи за гости. Предвиждаме възможност да варим до 12 тона бира на месец, а в пъба ще има около 70 места на закрито и 80 отвън в лятна градина. Стаите за гости са 10. Така хората от други градове биха могли да останат и да преспят при нас, за да се насладят максимално на бирите ни.
Какви видове бири ще произвеждате?
Засега това искаме да оставим като изненада, но като цяло ще имаме десетина вида. Ние залагаме на експериментите, на широката гама от продукция в малки количества, ще се опитваме да променяме някои неща и в движение. Имаме готовност да предлагаме бира, която отлежава в бъчви, както и такава, подходяща за консумация с шоколад, десерти, сирена. Става дума за високо алкохолни бири, които са в бутикови серии.
Как стигнахте дотук? Какво сте учили преди това?
Стойчо завърши мениджмънт в Англия, в близост до Лондон. Там се зароди и любовта му към крафт бирата. След това премина дистанционен курс на обучение за пивовар към „Siebel Institute” в Чикаго. Габриела пък е възпитаник на Нов български университет в специалността Рекламен мениджмънт и визуален брандинг. Имаме много силни страни и двамата, ползваме ги успешно и работим добре като екип.
Къде ще можем да намерим вашата бира?
Планираме да бутилираме бира, която да се продава в големите градове. В Европа има огромен интерес към производството на домашна бира, например в страни като Полша, която не се възприема като бирена, и като Германия, където е истински хит. У нас пазарът все още е малък, но ние смятаме, че се развива, и то доста бързо. Все още продажбите на подобен тип бира са концентрирани в София, а Пловдив и Варна са догонващи. Но ние имаме амбиция и надежда, че до няколко години в по-големите ни градове ще има поне по една пивоварна, подобна на нашата. В момента в страната те са по-малко от дузина, но пък занаятчийските пивовари са вече няколкостотиндуши. Сравнително трудно е да се излезе на пазара със собствена марка бира заради първоначалната инвестиция и формалностите около акцизните стоки, но не е невъзможно. Ние бихме искали нашият опит сега да бъде последван и от други бутикови пивовари.
А как ще се впишете в конкуренцията на големите пивоварни в страната?
Една качествена крафт бира е със съвсем други характеристики в сравнение с масовите. Цената е относително по-висока, но пък е напитка за истински ценители. Нашето предимство е в малките количества и разнообразието от вкусове. При производството на бира има няколко основни компонента – малц, хмел, вода, дрожди, които могат да се променят и това да влияе на крайния резултат. Всичко зависи от пазара и как можем да формираме вкусовете и предпочитанията на хората към консумация на качествено пиво. Вярваме в нашата мисия и ще се опитаме да вървим по този път. Да създадеш фенове на твоята бира е дълъг процес, но риска си заслужава. А най-добрата реклама на собствения ти продукт е високото качество и жадните за нея клиенти.
Остава ли ви свободно време?
Понякога си открадваме по някой друг ден и пътешестваме из България. Обичаме да откриваме нови места, понякога съвсем непознати. Падаме си малко авантюристи, спим на палатка, буквално върху шишарки. Да откриеш някое ново място само за себе си е нещо наистина безценно. Случвало ни се е да се качим на колата и да отидем за хубава бира на далечно разстояние, наскоро така се озовахме във Варшава. Но по-красива страна от България няма и може би затова избрахме да живеем тук.
Разделяме се с обещание скоро да им гостувам в новата бирария в Пазарджик. Откриването е планирано за ноември 2016 г.
Rhombus Craft Brewery спечели наградата за най-добър дизайн в категорията „Дизайн на крафт бира и вино“ в първото издание на изложението Local Food Design , което се проведе тази година в Пловдив.