Малък, но могъщ – част 6: Защо е важно да познавате отблизо своите клиенти

Един от най-мощните инструменти за малките производители на храни и напитки е комуникацията лице в лице с техните потребители. Независимо дали това става през фермерските пазари, с продажбите на кулинарни фестивали, директно от фермата, или чрез участие в дегустации, вие имате безценната възможност за директен контакт с вашите клиенти.Използвайте всяка възможност за обратна връзка и мнения за продуктите, които предлагате, каква рецепта или формат биха заинтригували потребителите, как и кога те употребяват вашите продукти, какво друго обичат да си купуват. Не забравяйте, че еднакво важно е да вникнете във всичко това лично. Ако успеете да добиете представа какво привлича интереса на вашите клиенти, къде обичат да ходят, откъде пазаруват, какво обичат да правят, какви теми ги вълнуват, какви списания четат и какви радиостанции слушат – вие ще имате безценна основа за своя маркетингов план.

За разлика от вас, големите компании за производство на храни и напитки плащат милиони на фокус групи, за да научат повече за нагласите на своите потребители. В това са ангажирани много специалисти – докато едни се опитват да „влязат в обувките“ на потребителя, отпивайки от искрящата газирана вода, или опитвайки свежи ягоди, професионален изследовател управлява избраната фокус група. Във вашия случай вие сами ще трябва да свършите цялата работа. Плюсът е в това, че в процеса на проучване ще откриете бъдещи реални клиенти.

Тези потребители ви уважават и обичат произвежданите от вас продукти. В замяна вие се интересувате от тях и оценявате техните потребителски навици. Така се получава затворен кръг на взаимно признание, който е вдъхновяващ и мотивиращ за вас.

Защо да не използвате възможността да контактувате с клиентите си по един чисто човешки начин и да покажете това пред по-широка аудитория чрез социалните мрежи? По този начин можете многократно да умножите ефекта от такова смислено персонално взаимодействие.

Опитайте да публикувате в социалните медии просто снимка на щастлив клиент, току-що купил продукти от вас. Придружете снимката с кратко описание от сорта: „Беше страхотно да видя Петя днес. Нейният любим продукт е моят селски хляб/домашно сирене/лютеница/мед, на който тя се наслаждава у дома заедно със съпруга си Георги и техните деца. Благодарим и обичаме нашите страхотни клиенти!“. Ако се случи така, че Петя днес е била заедно с фотогеничния си домашен любимец, ще се получи още по-добре.

Още полезни съвети за по-добро взаимодействие с потребителите:

Използвайте безплатните възможности за проучвания онлайн, за да научите повече за потребителските нагласи на вашите клиенти. Facebook например предлага страхотна възможност за онлайн анкети с въпроси, които сами можете да формулирате.

Помолете посетителите на дегустация, фермерски пазар или кулинарен фестивал, в който представяте свои продукти или напитки, да запишат впечатленията си. Задайте им, например, въпроса: „Кой от нашите продукти ви хареса най-много?“

Ангажирайте клиентите си да оставят електронната си поща, да се регистрират с електронния си адрес в сайта ви или да следват страниците и профилите ви в социалните медии, за да можете да останете близо до тях по икономически ефективен начин.

Опитайте се да споделяте в социалните медии снимки и няколко думи за най-интересните и позитивни срещи лице в лице със своите клиенти, за да увеличите ефекта.

Следва уникалната поредица от преводни статии „Small but Mighty” („Малък, но могъщ“) на английския маркетолог Джени Хермол. Тя представя 7 начина за това как малките бизнеси в земеделието и храните могат да светят по-ярко от тези на по-големите конкуренти.Следващата, последна статия е посветена на качеството на продуктите и достойното му оценяване.

Вашият коментар

Item added to cart.
0 items - лв.