Баби готвят – 3 хитови ресторанта по света

Има няколко ресторанта по света, където няма звездни шеф-готвачи с високи шапки и изгладени якички, а местни жени, понякога и дядовци, които цял живот са готвили за семействата си. Там те слагат престилките и посрещат гости като у дома си. Въздухът е изпълнен с аромата на прясно изпечен хляб и подправки, а всяка хапка носи вкуса на детството.

Идеята за ресторанти, в които готвят баби, не просто работи – тя триумфира по света! Затова днес искам да те вдъхновя с примера на 3 такива места.

Австрийската „Vollpension“ започва като спонтанна идея, вдъхновена от едно сухо парче кейк във виенско кафене. Майк Ланър и Мориз Пифъл, известни тогава като социални предприемачи и създатели на еко марка за облекло, тъгуват за вкусовете на своите баби. Затова решават да създадат място, където възрастните хора могат не само да приготвят традиционни сладкиши, но и да намират социална среда и допълнителен доход. Началото им е трудно, но ентусиазмът надделява. Стартират с поп-ъп кафе, преминават през скандали и публични обсъждания, но с времето все пак привличат и задържат позитивен интерес.

Постепенно идеята се разраства – организират турне с ретро бус, предлагайки виенски сладкиши в различни градове, докато накрая отварят първата си постоянна локация. Днес „Vollpension“ има няколко заведения във Виена и дори YouTube канал, където баби преподават онлайн курсове по печене на традиционни десерти. Но най-важното – този проект осигурява социална среда и допълнителен доход за възрастните хора, които иначе биха били изолирани и пасивни.

Enoteca Maria” в Ню Йорк е друго уникално място, което залага на семейните традиции. Идеята се ражда, когато създателят на ресторанта, Йоди Скарлавел, осъзнава, че баба му готви най-добрите ястия, но няма къде да ги сподели с повече хора. Той решава да покани италианската баба Мария, която да приготвя вечеря в малкия му ресторант. Резултатът е повече от успех – хора от цял Ню Йорк започват да се стичат, за да опитат автентичните ѝ ястия.

Днес концепцията на „Enoteca Maria“ е проста – баби от различни краища на света застават зад печката и готвят традиционни рецепти от родния си регион. Всяка вечер различна баба, различна кухня. Сред тях има жени от Индия, Грузия, Перу, Япония, Гърция и още много страни. Така ресторантът се превръща не само в място за невероятна храна, но и в център на кулинарно наследство от цял свят.

В сърцето на Нотинг Хил, Лондон, “La Mia Mamma” е ресторант, който следва същата концепция – но с италианска прецизност. Тук екипът набира истински италиански „нони“, които идват от различни региони на Италия и остават за определен период, през който готвят традиционни семейни ястия. Гостите могат не само да опитат домашно приготвена паста, която рядко се намира извън Италия, но и да участват в кулинарни класове, където бабите ги учат на семейни рецепти, предавани през поколения.

Моделът е прост, но гениален – всеки сезон ресторантът сменя „ноните“, които се връщат у дома си, а на тяхно място идват нови. Така клиентите винаги имат възможност да опитат нещо различно, а майсторките на италианската кухня получават възможност да споделят своите рецепти със света.

Да обобщим: как работи този модел?

Кои са готвачите?

В центъра на този тип ресторанти стоят местните баби (а понякога и дядовци), които не само готвят, но и създават истории. Те носят нещо, което липсва в стандартните ресторанти – лична връзка, емоция и истинска домашна кухня.

Как изглежда менюто?

В основата стоят традиционни рецепти, предавани през поколения. Във „Vollpension“ хората идват за яйца с бекон, но остават за невероятните сладкиши на баба Шарлот. В Италия менюто може да включва домашна паста, приготвена на място, а в България – супа от селска кокошка, баница и ашуре с орехи и мед. Менюто е сезонно, често базирано на продуктите от близкия фермерски пазар.

Какво преживяване получават гостите?

Не е само хапване навън, а истинско кулинарно приключение. Гостите могат да седнат на обща маса, да чуят истории от младостта на готвачките, да се включат в месенето на тесто или да научат тънкостите на домашния таратор. В някои случаи се организират тематични вечери и кулинарни уроци.

Социалният ефект

Тези заведения имат огромна социална роля. Те дават възможност на възрастните хора да останат активни, да бъдат част от общността и да предават своя опит. Освен това създават работни места и възможности за допълнителен доход, като същевременно запазват кулинарното наследство на даден регион.

Как можеш да приложиш този модел в България?

У нас имаме всички предпоставки за създаването на подобни заведения – силна кулинарна традиция, автентични рецепти и жени, които носят знанието за тяхното приготвяне. Ето няколко насоки:

  • Започни с поп-ъп събития. Както „Vollpension“, можеш да тестваш идеята с временни кухни – например през Pendara.bg, на фермерски пазари или на местни фестивали.
  • Включи социалния елемент. Тези заведения са повече от просто бизнес, те са кауза. В маркетинга си наблегни на това как готвачките не само предават рецепти, но и създават общност.
  • Използвай местни продукти. Един ресторант с баби в кухнята би бил най-успешен, ако залага на истински продукти от района – фермерско сирене и яйца, градински зеленчуци и т.н.
  • Направи преживяването интерактивно. Клиентите обичат да участват – дали ще месят хляб, ще се учат да правят традиционни сладки, или просто ще слушат интересни истории, всичко това добавя стойност към преживяването.

В крайна сметка, успехът на тези заведения не е в луксозните интериори или в сложните техники на готвене, а в автентичността и емоцията. А кой може да даде повече емоция в една кухня от баба с топло сърце и златни ръце?

Какво трябва да знаеш за трудовите и данъчните изисквания при този бизнес?

При наемане на пенсионери и временно заети лица е необходимо да отчетеш, че те могат да работят на граждански или трудови договори със специфични осигурителни ставки. За пенсионерите се удържа само здравна осигуровка, а временно наетите лица могат да бъдат назначени и почасово. От данъчна гледна точка, ако бизнесът е регистриран по ДДС, трябва да се изчислява начисленият данък върху предлаганите услуги и продукти, а при работа със земеделски производители да се прилагат специфичните данъчни и осигурителни облекчения.

Как да превърнеш тази идея в печеливш модел?

За да работи такъв новаторски бизнес устойчиво, са нужни повече от умели и приветливи баби (и дядовци) – нужна ти е стратегия, а маркетингът е ключът към успеха. Мога да ти помогна в това начинание с моя маркетинг курс “Стратегии, които продават“. Той е разработен въз основа на 12 години анализи, реален опит и успешни модели от пазара на фермерски и занаятчийски храни.

В курса ще научиш как да превърнеш своя бизнес в разпознаваем бранд – чрез завладяващи истории, които докосват клиентите, чрез ефективна комуникация и смислени послания, които продават. Ще разбереш как да използваш произхода и качеството на продуктите си, за да печелиш доверие и лоялност. Ще овладееш техники за изграждане на силно присъствие в социалните мрежи, организиране на събития и създаване на успешни партньорства. Ако искаш заедно да изградим печеливш микробизнес, този курс ще ти даде нужните инструменти и знания, а аз ще ти помагам дългосрочно.

Запиши се тук и започни своето пътешествие към успеха!

Автор: Гергана Кабаиванова

1 мнение за “Баби готвят – 3 хитови ресторанта по света”

  1. Здравейте ,аз съм микро земеделски производител на сливи в района на гр .Троян .Също така се занимавам и с машинна бродерия.На 60 години съм ,пенсионер по болест и съм една обичаща живота баба.
    Мисля , че Вашето обучение ще ми бъде от изключителна полза да доразвия и да покажа своя труд на повече хора,да им покажа и разкажа за традициите ,които се старая да запазя и предам напред.

    Отговор

Вашият коментар

Item added to cart.
0 items - лв.
0
    Вашата количка
    Количката ви е празнаВръщане към магазина
      Използвай промо код