Ключово предимство на собствениците на малки бизнеси в земеделието и храните е гъвкавостта – да си способен да действаш бързо, да правиш значителни промени в продуктите си и цялостния си бизнес модел.
Тук е лесно да си представим метафори – приемете, че големите играчи са товарни кораби, на които им отнема дни да направят обратен завой. Вашата марка трябва да бъде малък, весел влекач, който тегли лодката в морето, катамаран, който цепи водите срещу течението по пътя към пристанището, или бърза гумена лодка, която да ви отведе на малкия плаж на вашите мечти. Да имате малък бизнес означава да сте пъргав. „Голям“ може да означава тромав, трудно подвижен. Дори малките промени в големите компании могат да доведат до сериозни сътресения и последици, като например забрана за разходи за подмяна на части в някои производствени линии. В големите фирми цели отдели могат да имат пряк интерес от запазване на статуквото и да вложат огромни усилия да се противопоставят на всяка промяна.
При малките бизнеси в земеделието и занаятчийските храни е точно обратното – те имат неограничена свобода да експериментират и тестват пазара. Предизвикателството е да запазите тази свобода на съзнанието си и да виждате целта на хоризонта, дори понякога да ви се струва, че едва-едва пълзите 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата, без да постигате особен резултат. Може би понякога няма да е зле да ревизирате клишето с позитивното мислене. Прекъснете работата си за обяд, разходете се и прочистете ума си. Дайте шанс на подсъзнанието си да произведе някои вдъхновени идеи, обикновено заглушавани от непрекъснатите мисли как по-добре да ръководите бизнеса си.
Защо не си позволите една разходка до любимия си магазин за храни? Вземете със себе си приятел – някой, който не е директно свързан с вашия бизнес, но е близо до вашия потребителски профил. Попитайте го какво мисли той за това, което виждате. Може би ще получите вдъхновение, ако проучите кое е новото и интересното в някоя напълно различна категория храни или напитки.
Обърнете внимание и на тенденциите в ресторантите. Може би ще е добре да изградите връзки с местен готвач, да му помогнете да реализира някои от идеите си и заедно да организирате дегустация, за да получите обратна връзка от потребителите.
Не забравяйте да наблюдавате и големите си конкуренти в супермаркетите. Какво правят те и защо? Какво можете да научите от тях, от постиженията и пропуските в брандовете, които предлагат? Как вие можете да използвате данните за техните потребители? Как да се учите от грешките на големите и да правите нещата по-добре?
Понякога най-грандиозните идеи за продукти се получават, когато комбинирате в едно няколко различни хрумвания. Затова си правете бележки за всички тенденции, които ви интересуват, събирайте вдъхновяващи снимки и изображения. Накрая прегледайте всичко, преценявайки кои от тези идеи могат да се съчетаят и да работят успешно заедно.
Следва уникалната поредица от преводни статии „Small but Mighty” („Малък, но могъщ“) на английския маркетолог Джени Хермол. Тя представя 7 начина за това как малките бизнеси в земеделието и храните могат да светят по-ярко от тези на по-големите конкуренти. Следващата статия е посветена на фокуса върху автентичния произход на продуктите.