Произходът на храните и напитките вече е утвърден фактор (наред с вкуса, качеството, здравословните ползи, удобството и т. н.), който влияе върху избора за покупка. Потребителите все повече търсят информация за произхода заради нарастващата им загриженост по отношение на консервантите и добавките в продуктите, загубата на хранителна стойност при преработените храни, късите вериги на доставки, устойчивостта. За купувача вече има значение дали храните и напитките са с национален, регионален или местен произход, по какъв метод са произведени, какво е качеството на суровините и откъде идват те. Произходът на продуктите има отношение и към етиката в бизнеса и как той се управлява.
Какво още включва определението „произход на храните“?
Произходът засяга цялата история, която стои зад храните и напитките на вашата трапеза – откъде идват те, къде точно са засети и обрани (за плодовете и зеленчуците), отгледани (за месото), сварени (за пивото) или сготвени, какви съставки са използвани при приготвянето на крайния продукт и по какъв начин те са произведени.
Кои са ползите от указването на произхода на вашите храни и напитки?
- Гаранции пред потребителя за хранителните качества и безопасността на храните
- Засилване на доверието за качество и уникалност на вашия продукт
- Подчертаване на екологичността
- Отговор на нуждата на потребителите да се чувстват емоционално свързани с храните и напитките по веригата за доставки
Дълбоко вкорененото чувство за произход и принадлежност на вашия бранд може да бъде наистина мощен инструмент за вдъхновяване на купувачите и за изграждане на силна емоционална връзка между тях и вашите продукти.
По същите причини и големите индустриални производители и търговци на храни и напитки са склонни да вдигат много шум около произхода на даден продукт. Погледнете големите вериги хипермаркети – всички те напоследък акцентират върху българския произход на продуктите, както и че са произведени по „традиционна българска рецепта“. Затова производителите на занаятчийски храни и напитки по всякакъв начин трябва да уверят потребителя, че техният продукт блести с автентичния си произход.
За да извлечете максимума от оригиналния произход на храните или напитките, които произвеждате, първо направете списък на всички положителни страни от историята на вашия продукт, включително:
– качеството на съставките, които използвате;
– от къде идват те и как се снабдявате с тях;
– методите на занаятчийското производство, които използвате;
– местоположението ви и как то се отразява на произвежданите от вас продукти и техните характеристики.
След това се уверете, че използвате тези аспекти от произхода на продукта си като ключови точки в продажбите. Отразете ги в опаковките, уебсайта си, страницата си във Фейсбук, в местата за продажби, в рекламните си материали и брошури.
Опитайте се да осигурите базирано на произхода на продуктите си съдържание за социалните мрежи – поставяйте сезонни акценти в описанията и снимките на продуктите си, за да ги направите атрактивни за потребителите и да ги провокирате да споделят информацията.
Не пропускайте да изтъквате автентичния произход и предимствата на своето производство при всеки следващ скандал с храна, независимо дали става дума за имитиращи или опасни за здравето продукти. Просто изтъквайте плюсовете на своите храни и напитки, коментирайте . Хората ще ви забележат.
Следва уникалната поредица от преводни статии „Small but Mighty” („Малък, но могъщ“) на английския маркетолог Джени Хермол. Тя представя 7 начина за това как малките бизнеси в земеделието и храните могат да светят по-ярко от тези на по-големите конкуренти. Следващата статия е посветена на това как да бъдете експерти по своите продукти.