Като производител на занаятчийски храни и напитки вероятно си мислите, че качеството е първото нещо, с което да изпъкнете сред масовите продукти на по-големите си конкуренти. За съжаление то не винаги е толкова очевидно за вашите клиенти, колкото за вас самите.
Причината е в това, че много хора са израснали и свикнали с продуктите, предназначени за масовия пазар. Може би са напълно доволни от тях до момента, в който решат да опитат вашия продукт и евентуално да променят избора си. Затова дегустирането е ключов фактор, но не забравяйте, че всеки човек възприема по напълно субективен начин определена храна или напитка. Възприятията на консуматора се влияят от настроението му, от времето, дори от цвета на чинията, а най-вече – от това какво му казвате за продукта, който той опитва.
Ако клиентите, пробвайки вашите продукти, установят, че вкусът им е страхотен, това не означава автоматично, че знаят защо и с какво са по-добри от масово произвежданите. Необходимо е вие да опишете всичко това с думи и да им помогнете да разберат разликите.
Давайте конкретни обяснения, например, за качеството на суровите съставки, за липсата на подобрители и консерванти, за използваната традиционна рецепта или прилаганите занаятчийски методи за производство. Потребителите трябва да са запознати с всички фактори, които имат отношение към крайния резултат, респективно – към по-добрия вкус. Целта е да им помогнете да осмислят избора си и да оправдаят цената, която заплащат за продукта.
Тъй като първата ни оценка за всичко е основно визуална, не позволявайте вкусът да бъде единственото доказателство за качеството на вашия продукт. Можете да подобрите възприятията на потребителя чрез асоцииране. Във фотографията, например, фонът и детайлите са от ключово значение за предаване на основното послание. Затова, когато участвате в дегустация, предлагайте най-добрите си продукти! Създайте „вкусна история“ за качеството на своите храни и напитки и разказвайте на хората кои магазини, готвачи и ресторанти зареждат от вас. Допълнете представата за елитно качество като добавите дегустациите и събитията, в които са участвали вашите продукти. Изредете всички награди, с които те са отличавани. Постарайте се да извлечете максимална полза, когато спечелите следващия приз – споделете това с потребителите, клиентите, доставчиците, социалните мрежи и медиите. Посочете реални причини, които биха дали специфичен и запомнящ се характер на вашия продукт.
И накрая, всички знаем, че рекламата “от уста на уста” е най-ефективният и най-евтиният маркетингов инструмент, но не се притеснявайте да улесните малко процеса. Насърчете лоялните си клиенти да споделят своите впечатления от продуктите ви и да станат защитници на вашата марка. Можете да им изпращате атрактивни снимки и привлекателно съдържание, което да споделят с приятелите си в социалните медии. Друга чудесна идея е да прибегнете до мърчандайзинг и да инвестирате в рекламни материали, които да предлагате в пакет с продуктите си по време на фермерски пазари и кулинарни изложения. Например пазарските чанти са особено полезни за популяризиране на марката ви, тъй като са с висока видимост.
Това е последната статия от уникалната поредица преводни статии „SmallbutMighty” („Малък, но могъщ“) на английския маркетолог Джени Хермол. Тя представя 7 начина за това как малките бизнеси в земеделието и храните могат да светят по-ярко от тези на по-големите конкуренти.