Кризата с COVID-19 постави огромно напрежение върху целия селскостопански и хранителен сектор и особено върху дребните производители. Докато големите и средни компании изпаднаха в несигурност за достъпа им до суровини, материали, ресурси и външни пазари обаче, малкия бизнес успява по-бързо да се приспособи. Доста микро ферми и занаятчийници си създадоха нови начини за продажба, застанаха по-близо до клиентите си и така успяват да се съвземат, за което има принос и повишеното търсене на родна продукция.
След като HORECA бранша (хотели, ресторанти и кафенета) трябваше да затвори врати, а хората се прибраха по домовете си, пазарите за земеделска продукция станаха жертва на коронавируса. Както общинските, така и фермерските пазари бяха временно затворени, а сега трябва да спазват строги ограничителни мерки. На фона на случващото се видяхме как малките производители бързо диверсифицираха към интернет продажбите – през онлайн магазините си, Facebook и email. Нашата организация също създаде по спешност онлайн фермерски пазар “Пендара Маркет“, за да не прекъсваме възможностите за реализация на членовете на мрежата ни. Наблюдаваме също оживление при хранителните кооперативи – фермерите започнаха да търсят сътрудничество с други производители, а потребителите възобновиха интереса си към схемите за директни доставки. Така тези иновативни механизми за справяне, се оказаха спасителни за малкия бизнес.
За промени касаещи търсенето на местна продукция говорят и пазарните експерти. Скорошен анализ на All Channels Communication за влиянието на COVID-19 върху индустриите сочи, “Икономиката ни се забавя. Голяма част от международните и локални фирми изпитват вече трудности. Съживяването на икономиката ще премине през нуждата от наливане на нови средства обратно в българската държава, а това е важно за хората. Локалните брандове ще са препоръчителен избор за покупка, “за да си помогнем сами”. Наченки на подобно поведение вече се забелязват и при мониторинг на социалните мрежи.”
Министерството на земеделието, храните и горите също се включи със спасителни мерки като въведе постановление за осигуряване на българска продукция в търговските вериги, а БАБХ публикуваха регистри на родни производители, които могат да снабдяват пазара с пресни продукти.
Всичко това ни подсказва, че пред бизнеса с фермерски и занаятчийски храни се очертават дори по-добри перспективи за развитие, сравнено с тези преди кризата с коронавируса. Затова ще посветим Академия Пендара, която тази година ще се проведе онлайн, на тези перспективи. Ще насочим по-специално внимание към диверсификацията на бизнеса в онлайн продажбите, дигиталния маркетинг, кооперирането на производителите, развиването на общности от клиенти и гастро/селския/винения туризъм. Преди да проведем единственото по рода си обучение в България за стартиращи бизнес инициативи за местни храни, ще чуем и коментарите на част от успешния малък бизнес, които успява да преодолее предизвикателствата на кризата и има визия за идните дни.
Вижте видеата от кампанията ни #МестнитеХраниСледCovid19:
Интервю с Красимир Бенямин от “Био Бенямин”
Интервю с Цанко Занов от Ферма “Грийнливинг”
Интерю с Димитър Николов от Ферма “Багри”